Trigs behandling av personuppgifter
När du ingår avtal angående köp av produkter och/eller tjänster med Trig AB (nedan kallat Trig) lämnar du, enligt våra allmänna villkor, ditt samtycke till att vi behandlar dina kunduppgifter på de sätt, för de syften och i den omfattning som anges i de allmänna villkoren. Med kunduppgifter avser vi person- och kunduppgifter som namn, adress, telefonnummer och mailadress, uppgifter om ingångna avtal samt information om din användning av de produkter/tjänster du beställer av oss.
Enligt Trigs allmänna villkor, samtycker du till att Trig behandlar dina kunduppgifter för att vi skall kunna fullgöra våra åtaganden mot dig enligt avtalet (till exempel för tillhandahållande av beställda tjänster) men också för administration, god kundservice, fakturering, kvalitetsarbete, analys för marknadsföring, affärsutveckling, bokföring och för fullgörande av vår skyldighet enligt lag eller myndighetsbeslut. Uppgifterna behandlas bara så länge det är nödvändigt för att tillgodose de angivna ändamålen.
Trig följer reglerna i personuppgiftslagen (1998:204) och lagen om elektronisk kommunikation (2003:389). Trig har också utarbetat den här policyn för att skydda din personliga integritet. Enligt 26 § i personuppgiftslagen har du rätt att få besked om vilka uppgifter om dig vi behandlar och hur vi behandlar dem. Du har också rätt att, enligt 28 § i personuppgiftslagen, begära rättelse i fråga om de personuppgifter vi behandlar om dig.
Begäran om rättelse måste enligt Datainspektionen ske skriftligen. Registerutdraget skickas till dig inom en månad.
Begäran skickas till:
Trig AB
Fabriksstråket 42
433 76 Jonsered
Enligt Trigs allmänna villkor, samtycker du till att Trig behandlar dina kunduppgifter för att vi skall kunna fullgöra våra åtaganden mot dig enligt avtalet (till exempel för tillhandahållande av beställda tjänster) men också för administration, god kundservice, fakturering, kvalitetsarbete, analys för marknadsföring, affärsutveckling, bokföring och för fullgörande av vår skyldighet enligt lag eller myndighetsbeslut. Uppgifterna behandlas bara så länge det är nödvändigt för att tillgodose de angivna ändamålen.
Trig följer reglerna i personuppgiftslagen (1998:204) och lagen om elektronisk kommunikation (2003:389). Trig har också utarbetat den här policyn för att skydda din personliga integritet. Enligt 26 § i personuppgiftslagen har du rätt att få besked om vilka uppgifter om dig vi behandlar och hur vi behandlar dem. Du har också rätt att, enligt 28 § i personuppgiftslagen, begära rättelse i fråga om de personuppgifter vi behandlar om dig.
Begäran om rättelse måste enligt Datainspektionen ske skriftligen. Registerutdraget skickas till dig inom en månad.
Begäran skickas till:
Trig AB
Fabriksstråket 42
433 76 Jonsered
Information om personuppgiftsbehandling
Inom Trig behandlar vi uppgifter om dig och hur du använder våra tjänster. Trig AB är personuppgiftsansvarig för den data som behandlas, vilket innebär att vi ansvarar för behandling av dina uppgifter, hur vi gör det och för vilka ändamål behandlingen görs. Du hittar våra kontaktuppgifter längre ned i det här dokumentet.
Vilken typ av data vi behandlar
Vi samlar in och behandlar två typer av data:
- Kunduppgifter är uppgifter som är relaterade till din tjänst, så som namn, adress, telefonnummer, e-postadress och uppgifter om vilka avtal och tjänster du har med oss.
- Personuppgifter, så som namn, adress, telefon och personnummer sparas när du söker jobb eller skickar in intresseanmälan angående våra tjänster.
Hur vi samlar in data
Vi samlar in och behandlar uppgifter vid följande tillfällen:
- När du själv har lämnat uppgifter i samband med att du blev kund hos oss eller när du kommunicerar med oss, till exempel genom att du tecknar ett avtal eller kontaktar någon på Trig
- När din arbetsgivare/uppdragsgivare har lämnat uppgifter till oss, i samband med att din arbetsgivare/uppdragsgivare tecknat avtal med Trig om leverans av en tjänst, och du därför kommunicerar med oss eller kontaktar någon på Trig.
- På vår webbplats trig.se samlar vi in och använder information för att analysera aktivitet på webbplatsen och förbättra din upplevelse där.
Så här använder vi datan
För att vi ska få behandla kunduppgifter måste behandlingen enligt gällande integritetslagstiftning baseras på en legal grund. Det betyder att behandlingen måste göras baserad på någon av nedan anledningar. Behandlingen är nödvändig
För att leverera tjänster
Vi behandlar data för att kunna leverera de tjänster som du har beställt av oss i enlighet med de villkor som framgår av avtalet mellan oss. Vi behandlar också data för att kunna ta betalt för de tjänster vi har avtalat om, för att hantera fakturor och betalningar, för att hantera klagomål och reklamationer, för felavhjälpning och hantering av andra incidenter.
För att kommunicera med dig om tjänsterna
Vi behandlar data för att kommunicera med dig om de tjänster som vi levererar, till exempel när du kontaktar oss för att få information, gör förfrågningar, lämnar feedback om våra tjänster och produkter.
- för att vi ska kunna uppfylla ett avtal med dig,
- för att vi inom Trig ska uppfylla en rättslig skyldighet,
- för att du har samtyckt till behandlingen, eller
- efter en intresseavvägning.
För att leverera tjänster
Vi behandlar data för att kunna leverera de tjänster som du har beställt av oss i enlighet med de villkor som framgår av avtalet mellan oss. Vi behandlar också data för att kunna ta betalt för de tjänster vi har avtalat om, för att hantera fakturor och betalningar, för att hantera klagomål och reklamationer, för felavhjälpning och hantering av andra incidenter.
För att kommunicera med dig om tjänsterna
Vi behandlar data för att kommunicera med dig om de tjänster som vi levererar, till exempel när du kontaktar oss för att få information, gör förfrågningar, lämnar feedback om våra tjänster och produkter.
Vem vi delar med oss av data till
Med Trig och eventuella underleverantörer
Vi kan komma att dela med oss av din data till tredje parter, såsom underleverantörer som utför tjänster på vårt uppdrag. Ibland kan det vara nödvändigt för oss att anlita underleverantörer för att kunna leverera våra tjänster till dig. Vi är då fortsatt ansvariga för den behandling av dina kunduppgifter som vi eller underleverantör utför på vårt uppdrag. Sådana underleverantörer får då inte använda datan för andra ändamål än de som vi anger. Delningen av dina uppgifter görs då i syfte att uppfylla avtalet mellan oss.
Myndigheter
Vi är ibland, baserat på lag eller myndighetsbeslut, skyldiga att lämna ut uppgifter som följer av beslutet till myndigheter, till exempel till polisen. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllande av en rättslig skyldighet.
Vi kan komma att dela med oss av din data till tredje parter, såsom underleverantörer som utför tjänster på vårt uppdrag. Ibland kan det vara nödvändigt för oss att anlita underleverantörer för att kunna leverera våra tjänster till dig. Vi är då fortsatt ansvariga för den behandling av dina kunduppgifter som vi eller underleverantör utför på vårt uppdrag. Sådana underleverantörer får då inte använda datan för andra ändamål än de som vi anger. Delningen av dina uppgifter görs då i syfte att uppfylla avtalet mellan oss.
Myndigheter
Vi är ibland, baserat på lag eller myndighetsbeslut, skyldiga att lämna ut uppgifter som följer av beslutet till myndigheter, till exempel till polisen. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllande av en rättslig skyldighet.
Hur länge vi sparar data
Vi behandlar dina personuppgifter under så lång tid som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet för behandlingen. Det medför att olika uppgifter kommer att sparas olika länge. Vissa uppgifter måste vi spara under viss tid för att uppfylla tillämplig lagstiftning.
Så länge du är kund hos oss, och under tre år därefter, sparar vi dina kunduppgifter. I de fall det finns lagkrav på att spara uppgifter under längre tid, så följer vi sådana lagar. Bokföringslagen är ett exempel på lagstiftning som säger att underlag måste sparas i under längre tid.
Så länge du är kund hos oss, och under tre år därefter, sparar vi dina kunduppgifter. I de fall det finns lagkrav på att spara uppgifter under längre tid, så följer vi sådana lagar. Bokföringslagen är ett exempel på lagstiftning som säger att underlag måste sparas i under längre tid.
Dina rättigheter
Dataskyddslagstiftningen som träder i kraft den 25 maj 2018 syftar bland annat till att stärka individens rätt till sin data. Därför har du rätt att veta vad vi gör med dina uppgifter, för vilka ändamål vi behandlar dina uppgifter, hur länge vi sparar dem och vilka som tar del av uppgifterna. Nedan hittar du en genomgång av vilka rättigheter du har när det gäller vår behandling av dina personuppgifter, och hur du kan kontakta oss för att få veta mer om hur vi behandlar dina uppgifter.
Dataskyddsombud och tillsynsmyndighet
Vi har utsett ett dataskyddsombud som arbetar med att säkerställa att vår personuppgiftsbehandling utförs på ett lagligt sätt. Om du har frågor om vår behandling av personuppgifter, vill ha eventuellt felaktiga uppgifter rättade, vill få vissa uppgifter raderade eller har klagomål på behandlingen så är du välkommen att kontakt vårt dataskyddsombud på [email protected].
Datainspektionen är en svensk tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Om du är missnöjd med vår behandling av dina personuppgifter kan du vända dig till Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten.
Rätt till registerutdrag
Du ska kunna veta vilka av dina personuppgifter vi behandlar. Därför har du har rätt att få ett registerutdrag från oss. För att få del av ett registerutdrag måste du tydligt ange vilken information du vill ta del av. Vi måste besvara din förfrågan utan onödigt dröjsmål, senast inom en månad. Om vi av någon anledning inte fullt ut kan besvara din förfrågan, motiverar vi varför och informerar dig om hur lång tid vi behöver för att besvara din begäran. Vid en begäran om registerutdrag vill vi att du identifierar dig på ett säkert sätt och skickar ditt registerutdrag till din folkbokföringsadress eller till din företagsadress. För att beställa ett registerutdrag kan du maila till [email protected].
Rätt till rättelse
Om några av de uppgifter vi behandlar är felaktiga, eller om fler uppgifter behöver behandlas med hänsyn till det ändamål för vilket vi behandlar uppgifter, har du rätt att få sådana felaktiga uppgifter rättade eller att komplettera med ytterligare uppgifter som behövs för behandlingen. När vi har rättat din data kontaktar vi parter som vi har lämnat ut din data till och informerar dem om vilka rättelser som har gjorts, under förutsättning att det inte innebär en allt för betungande insats för oss eller om det av någon anledning skulle vara omöjligt. Vi kommer också, om du begär det, kontakta dig och berätta för dig vem rättelsen har lämnats ut till.
Rätt till radering
Du har även rätt att i vissa fall få den data vi behandlar om dig raderad. Kontakta i så fall vårt dataskyddsombud. Du hittar kontaktuppgifter ovan.
Rätt till begränsning
Du har även rätt att i vissa fall få den behandling vi gör begränsad. Med begränsning menas att datan markeras, så att den i framtiden bara får behandlas för vissa avgränsade syften. Rätten till begränsning gäller bland annat när du anser att datan är felaktig och du har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden vi utreder om datan är rätt eller inte. När begränsningen upphör informerar vi dig om det.
Rätt till dataportabilitet
Du har också rätt till så kallad dataportabilitet för den data du har givit oss, i de fall vi gör behandlingen baserat på ditt samtycke eller när vi behandlar uppgifter för att fullgöra ett avtal med dig. Det innebär att du har rätt att få ut den data som du har givit oss och som vi behandlar om dig i ett visst format och att du har rätt att överföra denna till en annan personuppgiftsansvarig. Rätten till portabilitet gäller bara de uppgifter vi behandlat automatiserat. Det betyder att uppgifter som endast behandlas i pappersakter därför inte omfattas av rätten till dataportabilitet.
Om du vill utöva några av dina rättigheter enligt ovan, ber vi dig kontakta vårt dataskyddsombud. Kontaktuppgifter finner du här ovan.
Återkalla samtycke
En del av den behandling vi gör av dina kunduppgifter baserar vi på att du har godkänt den behandlingen, ett så kallat samtycke. Du lämnar vanligtvis ditt samtycke i samband med beställning av tjänst du köper av oss. Du hittar mer information om samtycke i anknytning till att vi ber om ditt specifika samtycke för en viss behandling.
Du har rätt att när som helst återkalla ett samtycke som du har givit oss för en viss behandling av dina kunduppgifter. För att återkalla ditt redan givna samtycke kan du kontakta vårt dataskyddsombud. Ovan hittar du mer information om när vi behandlar kunduppgifter baserat på ett samtycke. Du bör notera att vi även utför behandling på annan juridisk grund än samtycke. Vi kommer därför att fortsatt utföra viss behandling av dina kunduppgifter även om du tar tillbaka ett samtycke.
Kontaktuppgifter:
Personuppgiftsansvarig
Trig AB (organisationsnummer 556715-7622)
Fabriksstråket 42
433 76 Jonsered
Dataskyddsombud och tillsynsmyndighet
Vi har utsett ett dataskyddsombud som arbetar med att säkerställa att vår personuppgiftsbehandling utförs på ett lagligt sätt. Om du har frågor om vår behandling av personuppgifter, vill ha eventuellt felaktiga uppgifter rättade, vill få vissa uppgifter raderade eller har klagomål på behandlingen så är du välkommen att kontakt vårt dataskyddsombud på [email protected].
Datainspektionen är en svensk tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Om du är missnöjd med vår behandling av dina personuppgifter kan du vända dig till Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten.
Rätt till registerutdrag
Du ska kunna veta vilka av dina personuppgifter vi behandlar. Därför har du har rätt att få ett registerutdrag från oss. För att få del av ett registerutdrag måste du tydligt ange vilken information du vill ta del av. Vi måste besvara din förfrågan utan onödigt dröjsmål, senast inom en månad. Om vi av någon anledning inte fullt ut kan besvara din förfrågan, motiverar vi varför och informerar dig om hur lång tid vi behöver för att besvara din begäran. Vid en begäran om registerutdrag vill vi att du identifierar dig på ett säkert sätt och skickar ditt registerutdrag till din folkbokföringsadress eller till din företagsadress. För att beställa ett registerutdrag kan du maila till [email protected].
Rätt till rättelse
Om några av de uppgifter vi behandlar är felaktiga, eller om fler uppgifter behöver behandlas med hänsyn till det ändamål för vilket vi behandlar uppgifter, har du rätt att få sådana felaktiga uppgifter rättade eller att komplettera med ytterligare uppgifter som behövs för behandlingen. När vi har rättat din data kontaktar vi parter som vi har lämnat ut din data till och informerar dem om vilka rättelser som har gjorts, under förutsättning att det inte innebär en allt för betungande insats för oss eller om det av någon anledning skulle vara omöjligt. Vi kommer också, om du begär det, kontakta dig och berätta för dig vem rättelsen har lämnats ut till.
Rätt till radering
Du har även rätt att i vissa fall få den data vi behandlar om dig raderad. Kontakta i så fall vårt dataskyddsombud. Du hittar kontaktuppgifter ovan.
Rätt till begränsning
Du har även rätt att i vissa fall få den behandling vi gör begränsad. Med begränsning menas att datan markeras, så att den i framtiden bara får behandlas för vissa avgränsade syften. Rätten till begränsning gäller bland annat när du anser att datan är felaktig och du har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden vi utreder om datan är rätt eller inte. När begränsningen upphör informerar vi dig om det.
Rätt till dataportabilitet
Du har också rätt till så kallad dataportabilitet för den data du har givit oss, i de fall vi gör behandlingen baserat på ditt samtycke eller när vi behandlar uppgifter för att fullgöra ett avtal med dig. Det innebär att du har rätt att få ut den data som du har givit oss och som vi behandlar om dig i ett visst format och att du har rätt att överföra denna till en annan personuppgiftsansvarig. Rätten till portabilitet gäller bara de uppgifter vi behandlat automatiserat. Det betyder att uppgifter som endast behandlas i pappersakter därför inte omfattas av rätten till dataportabilitet.
Om du vill utöva några av dina rättigheter enligt ovan, ber vi dig kontakta vårt dataskyddsombud. Kontaktuppgifter finner du här ovan.
Återkalla samtycke
En del av den behandling vi gör av dina kunduppgifter baserar vi på att du har godkänt den behandlingen, ett så kallat samtycke. Du lämnar vanligtvis ditt samtycke i samband med beställning av tjänst du köper av oss. Du hittar mer information om samtycke i anknytning till att vi ber om ditt specifika samtycke för en viss behandling.
Du har rätt att när som helst återkalla ett samtycke som du har givit oss för en viss behandling av dina kunduppgifter. För att återkalla ditt redan givna samtycke kan du kontakta vårt dataskyddsombud. Ovan hittar du mer information om när vi behandlar kunduppgifter baserat på ett samtycke. Du bör notera att vi även utför behandling på annan juridisk grund än samtycke. Vi kommer därför att fortsatt utföra viss behandling av dina kunduppgifter även om du tar tillbaka ett samtycke.
Kontaktuppgifter:
Personuppgiftsansvarig
Trig AB (organisationsnummer 556715-7622)
Fabriksstråket 42
433 76 Jonsered
Dataskyddsombud
Vårt dataskyddsombud ser till att behandlingen av din data görs på ett lagligt sätt. Om du vill prata med vårt dataskyddsombud, ber vi dig ringa Jennie Rydén på telefon 0302-16968. Du kan också maila på [email protected].